Nieuwe online module lasrobot
Resultaat van een succesvolle interdisciplinaire samenwerking
Stel, je overweegt als bedrijf om te automatiseren door een lasrobot aan te schaffen. Maar, is het eigenlijk wel verantwoord en haalbaar? ‘Automatisering’ of ‘robotisering’ maakten voor veel vakmensen geen deel uit van hun opleiding. De nieuwe online module ‘aanschaf van een lasrobot’ geeft jou, als werkende, hele praktische handvaten die je helpen in dit belangrijke beslissingsproces.
De ontwikkeling van een vernieuwde, uitwisselbare onderwijsmodule op mbo-niveau. Dat stond op de agenda van Techniekcoalitie Limburg. En met succes! In het kader van een ‘leven lang leren’ koos de stuurgroep het toekomstbestendige onderwerp ‘robotisering’.
Praktisch ontwikkelde lesmodule
Om tot een goede beslissing te komen voor procesautomatisering in het bedrijf, doorlopen medewerkers zeven stappen. “Een nieuwe lasrobot kost veel en vraagt om andere vaardigheden van de werknemers”, vertelt Tonny Clement, eigenaar van technisch adviesbureau Clement Connecting. Samen, met nog negen andere technische-, onderwijs- en digitale experts, werkte hij aan de succesvolle lesmodule ‘Haalbaarheidsstudie bij automatisering: aanschaf van een lasrobot’.
“Een bedrijf duikt een vrij ‘onbekende’ markt in. Dus eerst moet er voldoende vertrouwen zijn om die kosten te maken. Daar kan deze lesmodule bij helpen”, licht Tonny toe. “Voor dit project heb ik, vanuit mijn jaren ervaring, alleen geadviseerd wat ik zelf ook zou doen. Dat maakt het realistisch én praktisch.”
Didactische invalshoek
Gecombineerd met onder meer de didactische invalshoek van Fontys maakt dat de lesmodule bovendien begrijpelijk is voor alle technici. “Waar bijvoorbeeld Tonny zijn vakinhoudelijke kennis inbracht, zorgden wij voor het onderwijskundige deel”, aldus Nicky Jansen. Zij is coördinator professionalisering beroepsonderwijs voor de Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool in Eindhoven. “Zo kwam er één heldere, duidelijke lijn in de module”, vervolgt Nicky haar verhaal, “Dat maakt het voor werknemers makkelijker om de lessen te volgen, en vooral tot een goed einde te brengen.”
Kennis komt bij elkaar
Samenwerken met partijen uit diverse disciplines: vaker doen of niet? “Jazeker”, zegt Nicky. “Zo kwam ik nu in aanraking met het andere deel van het ‘werkveld’: met de technici en docenten. Dan hoor je direct wat er speelt. Die kennis die je met elkaar deelt, is van grote meerwaarde voor een goede samenwerking. Bovendien”, voegt Nicky nog toe, “breid je ook je eigen netwerk uit. Zo weet je, voor een volgende keer, waar je elkaar kunt vinden.”
Succes?!
Inmiddels staat de haalbaarheidsstudie sinds september 2022 live op het online leerplatform oZone. Maar liefst 84 keer is de lesmodule al bestudeerd! “Wij zijn ontzettend blij met het resultaat”, aldus Ielse Lohuis, programma-aanjager Techniekcoalitie Limburg. “Door drie disciplines - de technische, didactische en digitale - aan elkaar te koppelen, is een studie ontwikkeld die voor iedereen toegankelijk is. Zowel voor technici als niet-technici. Die laagdrempeligheid zie je dan ook terug in het aantal deelnemers. In de korte tijd dat de module online staat, mogen we dat zeker een succes noemen!”
“Het eindresultaat van dit project is het bewijs: een samenwerkingsverband met diverse specialisaties werkt! En dat belooft iets heel moois voor de toekomst van de Limburgse techniek”, sluit Ielse trots af.
Waar staat de lesmodule lasrobot?
Je vindt de volledige module op het online leerplatform oZone. Maak gratis een account aan en start direct met de studie.
Foto: Martin Hogeboom voor A+O Metalektro