Door slimmer te werken meer grip op voorraad
Om met zijn monteurs slimmer meer werk te kunnen verzetten en meer grip te krijgen op de magazijnvoorraden deed directeur Jan Wilbers van Füldner een beroep op een adviestraject van Techniekcoalitie Limburg.
Füldner levert vanuit Heerlen glasbewerkingsmachines aan een groeiend aantal afnemers in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Zeven ervaren monteurs zorgen voor service bij storingen, periodiek onderhoud, renovatie en installatie van nieuwe machines, al dan niet met bijbehorende robotinstallaties.
Elke maandagochtend komt het complete team van Füldner bij elkaar voor een werkoverleg en werkplanning. Nog vóór de middag gaan de monteurs op pad richting klanten met de in het magazijn gevulde kist met de benodigde materialen en gereedschappen. ‘We kijken in overleg met de planner eerst wat de klus inhoudt en wat de monteur nodig heeft’, legt Jan Wilbers uit. ‘Onze magazijnmeester zoekt alles bij elkaar en zo kan de monteur snel de weg op. Uiteraard is het belangrijk dat er niets vergeten wordt. Als de monteur er 800 kilometer verderop achter komt dat hij een onderdeel mist, dan is dat nog niet zo snel opgelost.’
Niet optimaal
Op zich werkte het systeem met de kisten prima. ‘Ja, maar niet optimaal’, vervolgt Jan Wilbers. ‘De registratie van de gebruikte onderdelen en componenten was niet waterdicht. Soms werden extra onderdelen verwerkt, soms was het niet nodig om een component te vervangen. Ook bleven onderdelen in de auto’s liggen voor “noodgevallen”. Heel goed als monteurs meedenken en problemen willen voorkomen, maar ik wil graag weten wat we precies op de plank hebben liggen en wat niet. Het gevolg was of onnodige voorraadvorming of misgrijpen in het magazijn. Vervelend als we daarom een onderhoudsafspraak moesten verzetten en ronduit een probleem als de klant bij een storing daardoor niet kon produceren. Stilstand van machines kost nu eenmaal geld.’
Nieuw systeem
Via Techniekcoalitie Limburg en zijn brancheorganisatie Koninklijke Metaalunie kwam Jan Wilbers in contact met SpartnerS. ‘Met één van hun adviseurs, Pim van Dorp, hebben we met de planner, magazijnmeester en één buitendienstmonteur een werkgroep gevormd. In brown-papersessies zijn de processen geanalyseerd en waar mogelijk verbeterd. Niet revolutionair, nog altijd wordt alles met de hand in de administratie geregistreerd. We zien nu al minder overbodige voorraden en zelden meer problemen bij het vullen van de monteurskisten. Het resultaat is niet alleen betere registratie; Er is meer onderling begrip tussen binnendienst en buitendienst waardoor de samenwerking absoluut verbeterd is.’
Pim van Dorp kijkt ook terug op een geslaagd project. ‘Bij elke stap hebben we de teamleden erbij betrokken. De oplossingen zijn dan ook van hun gekomen. Hiermee creëer je dan ook direct betrokkenheid bij de oplossingen. Het was mooi om te zien hoe de teamleden van de verschillende afdelingen elkaar beter hebben leren begrijpen. Een verbeterproject betreft het gehele bedrijf.’
Digitaliseren
Het traject is afgerond, maar heeft Jan Wilbers wel opnieuw aan het denken gezet. ‘Ik wil digitaliseren om nog meer grip te krijgen en efficiënter te werken. Met Füldner leveren we een breed assortiment glasbewerkingsmachines om te snijden, slijpen, wassen, boren, frezen en harden. Sinds afgelopen jaar ook met robotsystemen van onze partners Knittel en Lattuada. Robotisering is een hot item in de glasbranche. De grote glasplaten worden nu meestal nog handmatig verwerkt en van de ene naar de andere bewerkingsmachine verplaatst. Robots kunnen dat vervelende werk goed overnemen. Belangrijk, want ook in de glasbranche is een tekort aan mensen. Bij ons valt dat nog wel mee, omdat onze monteurs in principe eigen baas zijn en veel waardering krijgen van de klanten op locatie.’
Digitale aanpak
Füldner wil meegroeien met de marktontwikkelingen. ‘Zeker. Alles wordt ingewikkelder met steeds meer producten. Verder hebben we een breed klantenbestand, variërend van kleine familiebedrijfjes tot en met grote spelers in de glasindustrie. Dat vraagt toch om een digitale aanpak.’
Een eerste stap is waarschijnlijk het uitrusten van de monteurs met een tablet zodat ze direct en op locatie mutaties kunnen invoeren die dan in Heerlen verwerkt worden. ‘Eens even kijken hoe we dat vormgeven. Het liefst werk ik met proven technology, het moet niet te moeilijk zijn. Misschien kunnen we hiervoor een beroep doen op een andere regeling voor bijvoorbeeld innovatie of Smart Industry. We zijn immers wel tevreden met een deskundige blik van buiten zoals van SpartnerS.’
Füldner
Füldner is sinds eind jaren tachtig leverancier van glasbewerkingsmachines van verschillende merken uit Italië, Zwitserland en Duitsland. Jan Wilbers, eerder werkzaam bij de Rabobank, nam het bedrijf in 2013 over. Hij verhuisde naar een andere locatie in Heerlen en werkt nu met een team van 15 medewerkers. www.fuldner.nl