Energa kreeg advies bij hun positionering op nieuwe marktgebieden
Energa is een elektrotechnisch installatiebedrijf in Venlo met circa 45 medewerkers. De laatste jaren schenkt het bedrijf veel aandacht aan de interne structuur en voortdurende procesverbetering binnen de primaire en ondersteunende processen. Een continu proces dat wordt uitgevoerd met én door de medewerkers zelf. Het bedrijf staat nu aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen. Ze actualiseerden hun strategisch plan waarbij toekomstige positionering op belangrijke markgebieden centraal staat. Tevens zijn er kernwaarden geformuleerd, dit zijn de grondbeginselen en drijfveren waarin Energa gelooft. Nu wil de directie samen met het personeel een verdiepingsslag maken, om vervolgens over te gaan tot implementatie.
Projectaanpak volgens Scrum
De adviesaanvraag werd opgepakt door Henk Schoenmakers van de Stichting Personeel en Organisatie Technisch Installatiebedrijf. Samen met de directie maakten ze als eerste een plan van aanpak, inclusief planning. Ze kozen voor een Scrum-aanpak, omdat daarmee snel een optimaal resultaat wordt bereikt. De kern van Scrum is doelgerichte samenwerking in een multidisciplinair team binnen een vastgelegde tijdsperiode. Tevens ontstaat er een leereffect van en naar elkaar. Doel was om na het adviestraject concrete acties te hebben die in de 2e helft van 2020 kunnen worden doorgevoerd binnen het bedrijfsbeleid en de dagelijkse bedrijfsvoering.
Hoe verliep het project?
Er werden per marktgebied vier interne kennisteams samengesteld. Hierin participeerden medewerkers vanuit diverse disciplines en functies. Er stond een kick-off bijeenkomst gepland met circa 16 deelnemers, maar gezien het coronavirus was dit niet mogelijk. Toen zijn er vier aparte kick-off-sessie gehouden.
Elk kennisteam maakte een SWOT-analyse, wat leidde tot mooie discussies, betrokkenheid en goede input. Een week later hebben de kennisteams uit de SWOT-info voor hun aandachtsgebied de confrontatiematrix vastgesteld. Wederom vonden er goede inhoudelijke discussies plaats, die inzicht gaven in de belangrijkste interne sterkten en zwakten en de meest relevante marktkansen en -bedreigingen. Deze leidden vervolgens tot het formuleren van SMART-acties en tot waardevolle informatie die binnen het salesplan een prominente plaats krijgt.
Hoe nu verder?
Het gehele adviestraject had een relatief korte doorlooptijd waarbinnen teams en individuele medewerkers actief zijn betrokken. Vervolgacties richten zich op verdere professionalisering van de organisatie, ontwikkeling van kennis en kunde en optimalisatie van de processen om zo de gewenste Energa-positionering op de marktgebieden te realiseren.