Medewerkers van Habets weten zelf hoe het beter kan
Bedrijfsadviseur Pim van Dorp aan de slag bij Habets
‘Medewerkers weten zelf hoe het beter kan’
Bij de meeste organisaties waar Pim van Dorp over de vloer komt, spelen dezelfde uitdagingen. Gebrek aan communicatie of een goede planning bijvoorbeeld. Van Dorp is aangesloten bij het collectief SpartnerS. Zij adviseren organisaties en geloven in de kracht van de werkvloer. “We willen van het team weten wat er speelt en hoe zij zelf denken dat het beter kan.”
Het afgelopen jaar ging Van Dorp met zijn collega Rob Pagen via Techniekcoalitie Limburg bij Habets aan de slag met een adviestraject. Habets wilde de processen verbeteren, met input vanuit hun medewerkers. Habets is een toeleverancier en servicepartner in de wereld van industriële componenten en oppervlaktebehandeling. Het bedrijf bestaat al meer dan 60 jaar en heeft ongeveer 60 medewerkers in Nederland.
Pijnpunten naar boven
De directie van Habets is zelf voortdurend bezig met verbeteren van de processen en bedrijfsvoering. Maar in dit verbetertraject is er een belangrijk verschil: de directie houdt zich op de achtergrond en laat de medewerkers zelfstandig aan de slag gaan. Van Dorp: “In 5 sessies werkten we met 7 medewerkers uit verschillende afdelingen aan de pijnpunten per processtap. Dat klinkt misschien heftig, maar pijn geeft wel noodzaak om te veranderen. Gemiddeld komen er in de eerste 2 sessies ongeveer 100 punten naar boven. Zo ook bij Habets. Dat is een goed teken. Hoe meer pijnpunten, hoe groter de betrokkenheid.”
Is dat zoveel werk?
Het mooiste aan de sessies vindt Van Dorp dat collega’s elkaars werk beter leren begrijpen. “Vaak levert dat echt inzichten op. Iemand van productie heeft bijvoorbeeld geen idee dat sales zoveel werk is. Of verkoop komt erachter dat een andere afdeling helemaal niet weet wanneer het werk af moet zijn. Interne communicatie en de overdracht tussen verschillende afdelingen waren bij Habets de belangrijkste aandachtsgebieden. Afspraken werden niet nagekomen of waren niet helemaal duidelijk.”
Het resultaat
Hoe heeft Van Dorp dit aangepakt? “We gingen voor de kleinste inspanning met de grootste impact. De 7 medewerkers die deelnamen aan de sessies gingen met hun eigen teams aan de slag en hielden ze op de hoogte. Er is nu een betere structuur, waardoor alle afdelingen betrokken worden indien er een nieuwe order binnenkomt en komen ze samen tijdens een kick-off.” Verder is er iedere dag een vast overleg tussen de afdelingen. Het resultaat: meer onderling begrip en zelfstandigheid. De directie is tevreden en merkt resultaat. Eerder werden er veel vragen gesteld en nu redt ieder team zich meer zelf. “We zijn er nog niet, er moet nog wel het een en ander gebeuren, maar Habets is in ieder geval op de goede weg”, aldus Van Dorp.