Van een eenmanszaak naar 13 medewerkers: zo doet Easydura het
Hoe zorg je voor goed gestroomlijnde processen als je bedrijf in korte tijd heel snel groeit? Voor dat vraagstuk stond Easydura uit Venlo. Deze installateur van zonnepanelen begon als eenmanszaak, maar groeide in korte tijd uit tot een bedrijf met 13 medewerkers. Via Techniekcoalitie Limburg konden ze gebruikmaken van een voucher voor 40 uur advies. Pim van Dorp en Paul van Enckevort van SpartnerS hielp de ondernemer met alle stappen, van klanten tot HR.
Met plezier kijkt Roger Jeurninck, accountmanager bij Easydura, terug op de sessies met SpartnerS. “In 3 ochtenden hebben we met een groep van zo’n 6 collega’s veel pijnpunten naar boven kunnen halen. Voor ons is het belangrijk om op een gezonde manier te groeien, en dat betekent dat we nu kritisch naar de processen moeten kijken. Het was vooral belangrijk om structuur te krijgen en alle stappen goed te omschrijven. Van offerte, techniek en installatie tot extern personeel aantrekken. Dingen die beter konden waren bijvoorbeeld de volgorde van werkzaamheden en de communicatie.”
Verbeterpunten
Easydura is een kleine organisatie en niet hiërarchisch, maar dat maakt het niet minder belangrijk om duidelijkheid te hebben. Roger: “Door de pijnpunten uit te spreken en op te schrijven, konden we er echt mee aan de slag. We hebben bijvoorbeeld een groepsapp, waardoor de communicatie veel gemakkelijker gaat. Ook op sommige plekken is het proces gewijzigd. Een mooi voorbeeld is dat we de materialen altijd van tevoren controleren. Zo kom je er niet op locatie achter dat je iets mist.”
Vervolg
Het bedrijf heeft dus veel verbeterd, maar ze zijn er nog niet. “We kijken naar een vervolgtraject via SpartnerS. Met 3 sessies kun je beperkt dingen veranderen. En met een kleinere groep is het makkelijker om de diepte in te gaan. We krijgen het steeds drukker, dus willen ook meer werkzaamheden zoals marketing en HR gaan uitbesteden. SpartnerS kan ons daar vast goed bij begeleiden.”
Terugblik
Ook SpartnerS kijkt terug op enerverend traject bij Easydura. Pim van Dorp: “Het team van Easydura is bovengemiddeld gemotiveerd om de zaken beter te laten verlopen. Tijdens de sessies konden we echt de diepte ingaan en dan zag je de deelnemers denken. Bij de volgende sessie kregen we ook te horen hoe ze de verbetering hadden doorgevoerd. Erg gaaf als je weet dat je boodschap zo snel en adequaat wordt opgepakt. In ons vervolg willen we de leercultuur binnen het bedrijf verbeteren. Denk aan thema’s als communicatie, leidinggeven en samenwerken.”