Eerste lichting Hybride Techniekopleider Limburg onderweg
Vakmensen die hun kennis en kunde delen en overdragen aan stagiaires en (jonge) collega’s. Ze zijn er zeker, maar iemand iets leren, opleiden, is een vak apart. In het traject Hybride Techniekopleider krijgen vakmensen van onderwijsspecialisten geleerd hoe ze dat moeten doen. In september ging in Limburg op initiatief van Techniek Coalitie Limburg een eerste lichting cursisten aan de slag. Eerst onder leiding van Ellis Erkens, sinds oktober is Richard Steinfort verantwoordelijk om hen de eerste beginselen van het hedendaags onderwijs bij te brengen. Onder hen één vrouw, Puck Geerets.
‘Ik wil mensen mijn vak leren’
Ze is meer dan happy in haar nieuwe baan, timmervrouw Puck Geerets, die na 20 jaar in loondienst bij een aannemer, nu werkt bij Bouwmensen in Horst. ‘Ik was mijn werk niet moe, maar mijn lijf sputterde tegen’, zegt ze. ‘ Omscholen zag ik niet zitten, een kantoorbaan is niks voor mij. Hier bij Bouwmensen sta ik natuurlijk minder op de steiger. Ik begeleid jonge mensen, die een mooi vak in de bouw willen leren en kan daarbij al mijn ervaring en creativiteit kwijt. Ik mis het geouwehoer met de mannen wel eens, maar ik ben blij dat ik deze stap gezet heb.’
Praktijk
Fijn werk, maar al snel merkte de geboren Venrayse dat het nog niet zo eenvoudig was om al die ervaring en kennis over te dragen. ‘Opeens ben jij degene die een vmbo’er of mbo’er uitlegt hoe je een dakkapel maakt. Niet eenvoudig als je nooit ook maar de basisbeginselen van didactiek hebt geleerd. Ik ben van de praktijk, van het doen. Maar ik wil graag anderen iets leren. Daarom heb ik me meteen aangemeld voor het traject Hybride Techniekopleider. We zijn nu een paar maanden bezig en ik pluk nu al de vruchten van de eerste lessen. Mede dankzij een goede docent natuurlijk.’
Kneepjes
Die docent heet Richard Steinfort, verbonden aan Fontys in Eindhoven en de vaste begeleider van de groep van 18 mensen die in september startte met het traject. ‘Lesgeven is een vak waarin je, als het goed is, steeds beter wordt. Ik heb bewust gekozen voor een rol in het traject Hybride Techniekopleider. Het is zeker in de techniek van groot belang dat kennis en ervaring niet verloren gaan. Er is al een groot tekort aan vakmensen en de instroom is nog altijd te laag. Ervaren vakmensen kunnen het tij keren door jonge mensen enthousiast te maken voor de metaal, installatiewerk, de bouw of een ander technisch beroep én hen de praktische kneepjes van het vak te leren.’
Gemêleerd
Het traject Hybride Techniekopleider duurt tien maanden en bestaat uit in totaal 18 scholingsbijeenkomsten op locatie van Gilde Opleidingen in Roermond onder leiding van docenten van Fontys en Gilde, in dit geval Richard Steinfort. ‘We hebben een heel gemêleerde groep’, zegt hij, ‘vakmensen uit de metaal, installatiewerk, de bouw, automotive en zelfs de vliegtuigbouw. Gemotiveerde mensen, die het altijd al leuk vonden om anderen iets te leren. Het gaat erom dat bedrijven medewerkers in dienst hebben, die een stukje opleiding op de werkvloer voor hun rekening nemen en zo nieuwe medewerkers, leerlingen en/of studenten weten te inspireren voor “hun” vak in de techniek. Ervaring en vakmanschap zijn daarbij uiteraard belangrijk.’
Kun je dat in een jaartje leren? ‘Je bent niet in een jaar docent, maar je kunt wel snel basisvaardigheden oppikken. De meeste mensen die zich voor dit traject aanmelden hebben educatieve skills zonder dat ze dat meteen beseffen. Ze vinden het léuk, daar begint het mee. In 18 lessen en 80 uur gastcolleges onder begeleiding van een ervaren docent worden die vaardigheden snel geactiveerd. Zo wordt hun gereedschapskist met onderwijskundige skills langzaam gevuld. Bijzonder is dat van de 18 deelnemers er nu nog steeds 16 volop actief zijn ondanks de lastige Coronatijd. Vergis je niet; de lessen worden buiten werktijd gegeven. Het is toch wel pittig.’
Instructeur
Het traject wordt afgesloten met een toets, die bij een goed resultaat een PDD, ofwel Pedagogisch Didactisch Diploma oplevert. Geïnteresseerden kunnen desgewenst daarna nog een opleiding tot officieel instructeur volgen en zelfs doorstromen naar een hbo-opleiding Docent in het onderwijs. Puck Geerets ziet een vervolg wel zitten. ‘Ja, officieel wil ik wel graag instructeur worden, omdat ik dan bij Bouwmensen weer een carrière-stapje kan maken. Ik kan dan ook studenten en zij-instromers in andere technische vakken begeleiden. En inderdaad ook jonge mensen beter enthousiasmeren voor een technisch beroep.’ De meeste andere deelnemers kiezen voor een rol als hybride opleider in de praktijk van het bedrijf of het naast hun werk af en toe verzorgen van gastlessen op een mbo-school. Een enkeling kiest voor een vrijwilligersrol om op een creatieve manier technische beroepen te promoten in het lager of middelbaar onderwijs.
Inspireren
Richard knikt. ‘Ik ben blij met elke cursist, maar zeker met Puck. Er zijn nog zo weinig vrouwen die kiezen voor techniek. Het macho-imago is nog te sterk, net als het idee technische beroepen vies en zwaar zijn en slecht betalen. Al helemaal niks voor vrouwen dus. Onzin. Puck kan laten zien dat er heel veel mogelijkheden zijn. Als er ergens werk in is, dan wel in de bouw en de techniek. ‘Precies’, beslist Puck. ‘En mooi werk. Ik wil mensen mijn vak leren. Ik hoop dat ik met mijn praktijkervaring jongeren kan inspireren.’
Het traject Hybride Techniekopleider is opgezet door Techniek Coalitie Limburg met subsidie van de Provincie Limburg en steun vanuit de opleidingsfondsen van de technische sectoren en de bouw OOM, A+O Metalektro, Wij Techniek en Bouwend Nederland).
Voor meer informatie ga naar https://techniekcoalitielimburg.nl/ik-wil-hybride-techniekopleider-worden/opleiding-hybride-techniekopleider