“Jonge mensen enthousiast maken voor techniek”


François Lenaerts is één van de deelnemers in het traject Hybride Techniekopleiders Limburg. Hij heeft niet de intentie om fulltime docent te worden, maar de combinatie met zijn baan als engineer spreekt hem wel aan. “En ik wil iets terugdoen naar de scholen die mij destijds zo’n goede basis hebben gegeven voor een mooie carrière.”

François Lenaerts (51) volgde Havo, mts en hts Fijnmechanische Techniek voordat hij bij de beeldbuizentak van Philips aan de slag ging als engineer. Na vijftien jaar moest hij op zoek naar wat anders. “Tja, het tijdperk van de beeldbuizen was voorbij en werd vervangen door LCD. Lang geleden ja, de scholieren van nu moet je uitleggen wat een beeldbuis überhaupt is. Gelukkig kon ik bijna vijftien jaar geleden aan de slag als engineer bij Schunk Semiconductors in Helmond. Een mooi internationaal bedrijf waar ik het erg naar mijn zin heb. Nog steeds.”

Onderwijs
Maar toch begon het vorig jaar te kriebelen. “Net de vijftig gepasseerd bekroop mij het gevoel dat ik toch iets méér wilde in mijn carrière. Onderwijs heeft me altijd wel op een of andere manier getrokken. Ik heb ook altijd wel het idee gehad om iets terug te doen. We vergeten wel eens dat we in Nederland een prachtig onderwijssysteem hebben waar veel mensen zich inspannen om jongeren een vak te leren. Ik kijk daar met veel plezier op terug en ik heb altijd als CAD-tekenaar een goede boterham verdiend. Tijdens een open dag bij Fontys wees een consulent mij op het HTO-traject. Mijn leidinggevende reageerde positief, ook omdat het volledige traject betaald wordt door het onderwijsfonds van de metaal en de Provincie Limburg. En dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld.”

Communiceren
De eerste ervaringen met de docenten van Fontys die het traject verzorgen en collega-cursisten zijn positief. “Zeker, in korte tijd leren we heel veel over lesgeven, communiceren en kennis overdragen. Ik heb altijd graag stagiaires begeleid en nieuwe mensen wegwijs gemaakt, maar het is toch handig als je enige didactische ondergrond hebt. Het is wel jammer dat sommige delen online moesten door de lockdown. Ook de praktijkstage is tijdelijk uitgesteld, maar dat halen we ongetwijfeld in.”

Assistent
Dit jaar hoopt François Lenaerts zijn Pedagogisch Didactisch Diploma te halen. “Daarmee ben ik dan een soort onderwijsassistent en mag ik in het VMBO en MBO onder supervisie van een bevoegd docent leerlingen begeleiden en opleiden. Ik zou daarna nog verder kunnen studeren om door te stromen naar het onderwijs, maar dat ben ik niet van plan. Ik verheug me op de combinatie met mijn baan. Het ambassadeurschap voor technische beroepen spreekt me ook wel aan. Ook wij (bij Schunk) vinden heel lastig technische mensen en tekenaars. Misschien kan ik met deze opleiding als bagage op scholen wat vaker gastlessen geven en jonge mensen enthousiast maken. Vindt mijn baas ook leuk.”



Praktijkverhalen Lees over ervaringen van anderen

Aan de slag in de techniek!

Aan de slag in de techniek!

Wil je kijken of werken in de techniek iets voor jou is, of sparren over een baankans? Kom langs bij onze arbeidsmarktcoaches Petra en Mariska.

Lees meer

Schrijf je nu in voor de Cursus Hybride Techniekopleider

Schrijf je nu in voor de Cursus Hybride Techniekopleider

Wil jij weten wat de cursus hybride techniekopleider voor jou kan betekenen?

Lees meer
Maak gebruik van onze oplossingen
voor jouw toekomst

Een Limburgs initiatief van

Neem contact op

  1. 0486 – 47 77 81
  2. info@techniekcoalitielimburg.nl
  3. Kranenhofscheweg 1
    5364 NP Escharen
    (Postadres)
  4. Volg ons op social media:
adres download mail telefoon voucher-ik-ben-ondernemer-in-de-techniek voucher-ik-ben-praktijkopleider-in-de-techniek voucher-ik-werk-in-de-techniek voucher-ik-wil-techniekopleider-worden voucher-ik-zoek-werk-in-de-techniek kennis-bijspijkeren levenlang-leren loopbaanbegeleiding opleiding-hybride praktijkopleider stroomlijnen-processen veranderplan zij-instroom branches opleidingsniveau overige regio uren