“Werken met jongeren is geweldig en geeft veel voldoening”
Technische praktijkmensen die in deeltijd lesgeven op school of in hun eigen organisatie zorgen voor een win-win-win-situatie: het lerarentekort wordt aangepakt, medewerkers krijgen de kans zich verder te ontwikkelen en binnen de eigen organisatie groeit ook nog eens de vakkennis. Daarom ondersteunt Techniekcoalitie graag mensen die hybride techniekopleider willen worden door opleidingsplekken aan te bieden. Geïnteresseerd? Kom dan op 30 januari naar onze informatieavond.
Paul Houben (50) uit Stein leek het ook een goed idee. Hij geeft leiding aan een afdeling in de luchtvaartindustrie en start binnenkort met zijn opleiding Hybride Docent bij Gilde Opleidingen:
“Ik heb spijt dat ik niet meteen voor het onderwijs gekozen heb. Werken met jongeren is geweldig en geeft veel voldoening. Vooral als je erin slaagt ze de juiste weg te laten bewandelen. Want daar draait het uiteindelijk om: dat jongeren de juiste keuze maken.
Ik geef nu leiding aan het bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met revisie en reparatie van vliegtuigcomponenten: de afdeling propellers. Via de mavo, de lts en het kmbo ben ik ooit begonnen als automonteur bij een busbedrijf waar ik ook als chauffeur werd ingezet. Ik werk nu alweer bijna 25 jaar in de luchtvaartindustrie. Met mijn werkgever heb ik afgesproken dat ik de ruimte krijg om te blijven leren. Inmiddels heb ik mijn hbo gehaald: coaching en management.
In ons bedrijf werken zo’n 120 mensen. De gemiddelde leeftijd is 55 jaar. Het tekort aan jongeren met een technische opleiding is bij ons ook nijpend. De komende jaren hebben we 10 tot 15 mensen extra nodig. We werken veel met stagiairs die ik mag begeleiden en aansturen. Een deel voelt zich snel thuis. De jongeren die bij ons aan het verkeerde adres zijn, probeer ik toch te helpen door samen te zoeken naar iets anders. Buiten het werk begeleid ik jongeren die van hun hobby hun vak hebben gemaakt: zelfstandig ondernemer in de autobranche. Auto’s zijn ook een van mijn hobby’s en ik doe fitness met jongeren. Ik ben jarenlang coach geweest van een voetbalteam. Jongeren de helpende hand reiken, zit in mijn genen. Daar zit mijn passie.
Ik heb me aangemeld voor de opleiding Hybride Docent die in 2020 van start gaat. Ik ben zelf ook al benaderd door een mbo-opleiding om als docent aan de slag te gaan. Mijn ideale toekomstbeeld? Dat zou een combinatie zijn van 2 dagen voor de klas en 3 dagen leidinggeven in ons bedrijf. Een alternatieve optie zou kunnen zijn om voor de nieuwkomers binnen ons bedrijf een eigen specialistische opleiding te starten. Mijn werkgever staat in principe positief tegenover mijn initiatief om als deeltijd hybride docent aan de slag te gaan. Het bedrijf plukt er uiteindelijk ook de vruchten van.
De tijden zijn ingrijpend veranderd. In mijn jeugd was er een gigantisch aanbod op de arbeidsmarkt. Jongeren stonden te dringen om als automonteur te beginnen. Nu telt de opleiding autospuiter in Zuid-Limburg nog 2 leerlingen. Jongeren staan ook anders tegenover hun werk. De betrokkenheid en gedrevenheid is minder. Er is meer tussen hemel en aarde dan die baan. Dat betekent dat je ze moet overtuigen tussen 8 en 5 uur optimaal rendement te leveren.
Voor mij, maar eigenlijk voor iedereen, geldt dat het nooit te laat is om nog aan iets nieuws te beginnen. Ik kijk echt uit naar die uitdaging om als hybride docent aan de slag te kunnen gaan. Om van mijn passie mijn werk te kunnen maken.”
Dit interview stond al eerder in het magazine Go!zine van Gilde Opleidingen in Roermond.