Het verhaal van Chromin Maastricht BV
Hoe een strategische keuze kan leiden tot meer ontwikkeling van een team
Samen met zijn relatief kleine team werkt Remi Castermans in zijn bedrijf Chromin Maastricht BV aan een uniek product dat metaal slijtvast en corrosiebestendig maakt. Een product behandeling dat alleen beschikbaar is in een beperkt gebied wereldwijd én bij hem in Maastricht. Toen Remi voor een belangrijke strategische keuze stond, kreeg hij via Techniekcoalitie Limburg 40 uur advies van Pim van Dorp van Spartners om hem daarbij te helpen. Inmiddels is het traject afgerond en blikken we met Remi terug op het verloop.
Wat was de aanleiding voor Chromin om dit adviestraject aan te gaan?
“Mijn bedrijf kreeg ineens een grote aanvraag van een klant binnen. Dat zorgde voor een lastig dilemma, waarbij ik, als jonge ondernemer, eigenlijk niet zo goed raad wist. Zou ik deze grote opdracht aannemen, dan liep ik de kans dat het fout zou gaan. We hadden nog niet eerder zo’n grote klus aangenomen en hebben een relatief klein team van 25 mensen. Aan de andere kant was het een enorm mooie uitdaging en grote financiële kans, die ik anders aan mij voorbij zou laten gaan. Ik wilde graag samen met iemand deze keuze maken en daarom heb ik Spartners aangehaakt.”
Hoe is het adviestraject verlopen?
“Het begon met twee introductiegesprekken, zodat Pim ons leerde kennen. Daarna gingen we echt van start. Eerst brachten we als managementteam samen met Pim het bedrijf in kaart. We hielden een stakeholderanalyse en een SWOT-analyse en stonden stil bij wat ons doel eigenlijk was. Van origine zijn we een familiebedrijf dat al jaren min of meer hetzelfde doet en daar heel succesvol in is. We moesten dus beslissen of we deze enorme groei wel wilden doormaken. Juist hierover sparren met iemand van buitenaf hielp enorm. En niet met iemand die veel van ons vakgebied af weet, maar juist ervaring heeft in het maken van strategische keuzes. Dat bleek heel waardevol.”
Wat waren de meest belangrijke inzichten voor jou als ondernemer?
“We doen dit proces al jaren volgens onze standaardprocedures en daarbij loop je bij een dergelijke aanvraag tegen diverse zaken aan. Door de frisse blik van Pim en zijn collega’s, sta je ineens stil bij hoe je bepaalde werkzaamheden doet. Iets waar je eerder niet zo over na had gedacht, omdat het nu eenmaal al jaren op die manier gaat. Ons proces vindt bijvoorbeeld plaats in ovens en Pim stelde ons de vraag waarom we dit geclusterd deden en niet gespreid. Op die manier heb je namelijk veel meer capaciteit. Echter vraagt dat wel planning technisch voor meer uitdaging, maar uiteindelijk kun je dan wel meer werk verrichten. Dit soort eyeopeners hebben mij geleerd om op een andere manier te kijken naar ons bedrijf.”
Het adviestraject is afgelopen, hoe gaan jullie nu verder?
“We weten nog niet zeker of het grote project doorgaat, dat hangt namelijk van de opdrachtgever af en de situatie is nu natuurlijk wat anders wegens corona. Maar we weten nu in ieder geval dat we zo een groot project aan kunnen en dat ook willen. Ik weet veel beter hoe ik met dit soort vraagstukken om kan gaan, door de concrete tools en handvatten die we hebben gekregen om verder te gaan en breder te denken. Zo hebben we nu een project- en tijdplanning, dat vormt een leidraad en geeft rust. En gelukkig hebben we nog zat ander werk te doen, dus er is geen tijd om ons te vervelen!”
Pim van Dorp:
“Wij zijn een kick-start geweest, het team zal zichzelf nu verder gaan ontwikkelen”
Mijn collega Erik Ruiten en ik kijken terug op een mooi traject. Het MT van Chromin heeft jarenlange ervaring, ook met elkaar, en dat merk je aan hun samenwerking. Ze vullen elkaar makkelijk aan. Zij hebben in dit proces ook weer enorme stappen gemaakt.
Zoals Remi al aangaf, heeft het MT een strategische keuze gemaakt voor het bedrijf. Als de grote opdracht daadwerkelijk doorgaat, dan weet het MT wat er gedaan moet worden. Er zullen nieuwe teamleden gezocht moeten worden en bestaande teamleden zullen opgeleid moeten worden. Daarnaast ligt er ook een technische uitdaging waarvan de oplossing niet zomaar in de markt te verkrijgen is. Chromin zal die oplossing zelf met haar team gaan ontwikkelen.
Een van de kernwaardes van Chromin is leergierigheid. De teamleden moeten van nature nieuwsgierig zijn. Om dat verder vorm te geven, is de hulp van het OOM toegezegd. Zij bieden een bijdrage aan het ontwikkelbudget, waarmee Chromin de volgende stap kan maken in het verder ontwikkelen van haar leercultuur.
Het was en is nog steeds een inspirerend project, met een fijn en deskundig team. Chromin is echt een pareltje in Zuid-Limburg!